Monday 6 August 2012

သစၥာေလးပါးတရားျမတ္

သစၥာေလးပါးဆိုရင္ မ်ားေသာအားျဖင္႔ သိဘုန္းႀကီးတို႕ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား သိရွိၿပီးသားျဖစ္ၾကမွာပါ၊ ဒုကၡသစၥာ၊ သမုဒယသစၥာ နိေရာဓသစၥာ၊ မဂၢသစၥာ လို႕ အသံၾကားလိုက္တာနဲ႕ အားလံုးသိရွိျပီးသား ျဖစ္ပါတယ္၊ အဲဒီ သစၥာတရားမ်ားကိုလည္း ခြဲျခားေဝဖန္ျပီးသိရွိ နားလည္ၾကဖို႔ အေရးပါတယ္ လို႔ ယူဆရတဲ႔ အတြက္ေၾကာင္႔၊ ဘုန္းႀကီးတို႕ ဥာဏ္မွီသေလာက္ ဝိသုဒၶိမဂ္မွာလာတဲ႔ သစၥာအေၾကာင္းကို မွီးျငမ္းၿပီးတင္ျပခ်င္ပါတယ္။
သစၥာေလးပါးကို စာသံေပသံနဲ႕ တိတိက်က်ေလး ေျပာရရင္ေတာ႔ ဒုကၡအရိယသစၥာ, ဒုကၡသမုဒယ အရိယသစၥာ, ဒုကၡနိေရာဓ အရိယသစၥာ,ဒုကၡနိေရာဓသုိ႔ဆုိက္ေရာက္သည့္အက်င့္ပဋိပဒါဟူေသာမဂၢအရိယသစၥာ၊မ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္။သစၥာေလးပါးအနက္မွ၊
ဒုကၡသစၥာ စတဲ႔ေလးပါးလံုးရဲ႕ အနက္သေဘာကို ဃနေသခ်ာစြာသိရွိေစဖို႔ အတြက္ ၊

၁။ ။ ဒုကၡသစၥာ ရဲ႕သေဘာကား (က) ပီဠန႒ = ႏွိပ္စက္ျခင္းသေဘာ၊ (ခ) သခၤတ႒ = ေပါင္းစု၍ျပဳအပ္ေသာသေဘာ၊ (ဂ) သႏၲာပ႒ = ပူေလာင္ေစျခင္းသေဘာ၊ (ဃ) ဝိပရိဏာမ႒ = ေဖာက္ျပန္ျခင္းသေဘာ၊ ဒုကၡသစၥာ၏ ဤေလးပါးေသာ ဒုကၡအနက္ သေဘာတရား မ်ားမွာ မွန္ကန္ေသာသေဘာတရား၊ မခြၽတ္ယြင္းေသာသေဘာတရား ဤသေဘာတရားမွ အျခားအျခင္းအရာမရွိဟုမွတ္သားသင္႔၏။
၂။ ။ သမုဒယသစၥာရဲ႕ သေဘာကား (က) အာယူဟန႒ = အား ထုတ္ျခင္းသေဘာ၊ (ခ) နိဒါန႒ = ဆင္းရဲ၏ အေၾကာင္းသေဘာ၊
(ဂ) သံ ေယာဂ႒ = ဆင္းရဲႏွင့္ယွဥ္ေစျခင္းသေဘာ၊ (ဃ) ပလိ ေဗာဓ႒ = ေႏွာင့္ယွက္တားျမစ္ျခင္းသေဘာ တရားမ်ားျဖစ္ပါတယ္။
၃။ ။ နိေရာဓသစၥာရဲ႕ သေဘာကား (က) နိႆရဏ႒ = ထြက္ေျမာက္ျခင္းသေဘာ၊ (ခ) ဝိေဝက႒ = သခၤါရတုိ႔မွ
ကင္းဆိတ္ျခင္းသေဘာ၊ (ဂ) အသခၤတ႒ = မျပဳအပ္ေသာသေဘာ၊ (ဃ) အမတ႒ = မေသမပ်က္ျခင္းသေဘာ တရားမ်ားျဖစ္ပါတယ္။
၄။ ။ မဂၢသစၥာရဲ႕ သေဘာကား (က) နိယ်ာန႒ = ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္းသေဘာ၊ (ခ) ေဟတု႒ (ခ) နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းသေဘာ၊
(ဂ) ဒႆန႒ = နိဗၺာန္ ကုိ မ်က္ေမွာက္ျမင္ျခင္းသေဘာ၊ (ဃ) အာဓိပေတယ်႒ = အႀကီးအမႉးျဖစ္ျခင္းသေဘာ တရားမ်ားျဖစ္ပါတယ္။
ယခုျပဆိုျပဆိုခဲ႔တဲ႔ သေဘာတရားမ်ားသည္ သစၥာေလးပါး ကို ေလးပါး ေလးပါးစီ ေဝဘန္ျပထားသည့္ အစြမ္းအားျဖင့္ မွတ္သားသင္႔တဲ႔
အဆုံးအျဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။

သဒၵါနက္ လကၡဏာအစရွိေသာ အျပားအားျဖင့္ လည္း သစၥာေလးပါးကို ေလ႔လာၾကဦးစို႔ ။ ။
၁။ ။ ဒုကၡသစၥာ = ဒုကၡ ဟူေသာပုဒ္၌ ဒု-ဟူေသာ သဒၵါသည္ စက္ဆုပ္ဖြယ္အနက္ျဖစ္တယ္။ ဥပမာ = စက္ဆုပ္ဖြယ္ သားဆုိးကုိ ဒုပုတၱ-ဟုဆုိၾကသလိုမ်ိဳး။ ခံ-သဒၵါ သည္ အခ်ည္းႏွီးဟူေသာအနက္ မွာျဖစ္တယ္။ ဥပမာ = အခ်ည္းႏွီး ေကာင္းကင္ကုိ ခံ-ဟု ဆုိၾက၏။
ဤ ဒုကၡသစၥာ သည္လည္း မ်ားစြာေသာ ဥပဒၵေဝါ တုိ႔၏ တည္ရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ေကာင္း၏၊ မသိမလိမၼာသူတုိ႔ ႀကံဆထားေသာ ခုိင္ၿမဲျခင္း, တင့္တယ္ျခင္း, ခ်မ္းသာျခင္း, အတၱအျဖစ္တုိ႔မွ ကင္းျခင္းေၾကာင့္ အခ်ည္းႏွီးျဖစ္၏၊ ထုိသုိ႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္ေကာင္းျခင္း အခ်ည္းႏွီးျဖစ္ျခင္း ေၾကာင့္ ဒုကၡ-ဟု ဆုိအပ္၏။ ဒါေၾကာင္႔ ေယာဂီမ်ားအေနျဖင္႔ ဤဒုကၡသစၥာကို စက္ဆုပ္ဖြယ္ရာအခ်ည္းႏွီးျဖစ္တဲ႔သေဘာတရား ဟုမွတ္သားသင္႔ပါတယ္။

၂။ ။ သမုဒယသစၥာ = သမုဒယ ဟူေသာပုဒ္ကို ၊ သံ+ဥ+အယ ။ ဦးစြာနားလည္ထားရပါမယ္ ၊ သံ-ဟူေသာ သဒၵါသည္ ''(သမာဂေမာ) ေတြ႕ဆုံျခင္း, (သေမတံ)တကြျဖစ္သည္'' အစရွိေသာပုဒ္တုိ႔၌ ယွဥ္ျခင္းကုိျပ၏။ ဥ-ဟူေသာ ဤသဒၵါသည္ ''(ဥပၸႏၷံ) ျဖစ္သည္ (ဥဒိတံ) ျဖစ္သည္'' အစရွိ ေသာပုဒ္တုိ႔၌ ျဖစ္ျခင္းကုိျပ၏။ အယ-သဒၵါသည္ အေၾကာင္းကုိျပ၏။ ဤဒုတိယသစၥာသည္လည္း ႂကြင္းေသာ (ကုသုိလ္ အကုသုိလ္ကံ) အေၾကာင္းႏွင့္ ယွဥ္ျခင္းရွိလွ်င္ ဒုကၡသစၥာျဖစ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္၏။ ဤသုိ႔ အျခားအေၾကာင္းႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ ဒုကၡျဖစ္ျခင္း၏ အေၾကာင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဒုကၡသမုဒယ- ဟုမွတ္သားသင္႔ပါတယ္။

၃။ ။ နိေရာဓသစၥာ = နိ-သဒၵါသည္ မရွိျခင္းကုိျပ၏၊ ေရာဓ-သဒၵါသည္ ေႏွာင္အိမ္-ေထာင္ကုိျပ၏၊ ထုိ႕ေၾကာင့္ ဤ နိဗၺာန္၌ ဂတိအားလုံး ဆိတ္သုဥ္းေသာေၾကာင့္ သံသရာေႏွာင္အိမ္ဟု ဆုိအပ္ေသာ (ဒုကၡေရာဓ) ဒုကၡေထာင္မရွိ၊ (ဤ အေၾကာင္းေၾကာင့္) တတိယသစၥာကုိ ဒုကၡနိေရာဓ-ဟူ၍ ဆုိအပ္၏။
နည္းေျပာရမယ္ဆိုရင္ ထုိ နိဗၺာန္ကုိရလွ်င္သိလွ်င္ သံသရာေႏွာင္ အိမ္ဟု ဆုိအပ္ေသာ (ဒုကၡေရာဓ) ဒုကၡေထာင္ ၏ မရွိျခင္း ကင္းျခင္းျဖစ္၏ (ဘာ႔ေၾကာင္႔လဲဆိုေတာ႔)-ထုိဒုကၡေရာဓ၏ ဆန္႔က်င္ ဖက္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္၊ ဤသုိ႔ေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ဒုကၡနိေရာဓ-ဟူ၍ ဆုိအပ္၏။ တနည္းကား ဒုကၡ၏ မျဖစ္ျခင္းဟူေသာ ခ်ဳပ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဒုကၡနိေရာဓမည္၏။

၄။ ။ မဂၢသစၥာ = ဤစတုတၳသစၥာသည္ အာ႐ုံျပဳသည့္ အလုိအားျဖင့္ ထုိဒုကၡနိေရာဓသုိ႔ ေရွး႐ႈျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္(ဒုကၡနိေရာဓ) ဒုကၡခ်ဳပ္ရာသုိ႔ (ဂစၧတိ-ဂါမိနီ)သြားေရာက္တတ္၏၊ ဒုကၡနိေရာဓသုိ႔ ေရာက္ျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ အက်င့္ ပဋိပဒါလည္းျဖစ္၏၊ ထုိ႕ေၾကာင့္ စတုတၳသစၥာကုိ ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနီပဋိပဒါ-ဟူ၍ ဆုိအပ္၏။

လကၡဏာအစရွိေသာ အျပားအားျဖင့္ လည္း သစၥာေလးပါးကို ေလ႔လာၾကဦးစို႔ ။ ဤသစၥာေလးပါးတုိ႔တြင္
၁။ ။ ဒုကၡသစၥာသည္ ႏွိပ္စက္ျခင္းလကၡဏာရွိ၏၊ ပူေလာင္ေစျခင္းကိစၥရွိ၏၊ မျပတ္ျဖစ္ေနျခင္းသေဘာဟု ဉာဏ္အားေရွး႐ႈထင္၏။
၂။ ။ သမုဒယ သစၥာသည္ ဆင္းရဲ၏ အစျဖစ္ခဲ့ရာ အေၾကာင္းလကၡဏာရွိ၏၊ ဒုကၡမျပတ္စဲေအာင္ ျပဳျခင္းကိစၥရွိ၏၊ ေႏွာင့္ယွ က္ တားျမစ္ သည့္ အေနအားျဖင့္ ဉာဏ္အားေရွး႐ႈထင္၏။
၃။ ။ နိေရာဓသစၥာသည္ ၿငိမ္းေအးျခင္းလကၡဏာရွိ၏၊ မေ႐ႊ႕ေလ်ာျခင္း မေသ မပ်က္ျခင္းဟူေသာ ျပည့္စုံေသာဂုဏ္ရွိ၏၊ ဝါ-မေသမပ်က္ျခင္းကိစၥရွိ၏၊ ပုံသဏၭာန္ အရိပ္နိမိတ္ကင္းေသာအားျဖင့္ ႐ႈသိ ဉာဏ္အား ေရွး႐ႈထင္၏။
၄။ ။ မဂၢသစၥာသည္ ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း လကၡဏာရွိ၏၊ ကိေလသာကုိ ပယ္ျခင္းကိစၥရွိ၏ ၊ ထေျမာက္သည့္အေနျဖင့္ ဉာဏ္အားေရွး႐ႈထင္၏။
တနည္း = ဤသစၥာေလးပါးတရားတို႕သည္ အစဥ္အတုိင္း မျပတ္ျဖစ္ ေနျခင္း (ပဝတၱိ)မျပတ္ျဖစ္ေစတတ္ေသာ (ပဝတၱန) ဆုတ္နစ္ရပ္စဲျခင္း (နိဝတၱိ) ဆုတ္နစ္ ရပ္စဲေစတတ္ေသာ (နိဝတၱန) လကၡဏာ ရွိကုန္၏။ ထုိ႕အတူ အစဥ္အတုိင္း သခၤတလကၡဏာ, တဏွာလကၡဏာ, အသခၤတလကၡဏာ, နိဗၺာန္ကုိျမင္ျခင္း ဒႆနလကၡဏာ ရွိကုန္၏။

အနက္သေဘာအားျဖင္႔လည္း သစၥာတရားျမတ္တို႕ကို သိထားသင္႔ပါသည္၊ အတၳအားျဖင့္ သစၥ႒- သစၥာ၏ အနက္သေဘာမ်ားမွာကား = အၾကင္သေဘာသည္ ပညာမ်က္စိျဖင့္ စူးစူးစုိက္စုိက္ ႐ႈဆင္ျခင္ကုန္ ေသာ ပညာရွိတုိ႔အား မ်က္လွည့္ကဲ့သုိ႔ ေဖာက္ျပန္မွားယြင္းသည္လည္း မဟုတ္၊ တံလွပ္ကဲ့သုိ႔ ခြၽတ္ယြင္းေစသည္လည္း မဟုတ္၊ တိတၳိတုိ႔၏ အတၱကဲ့သုိ႔ မရအပ္ေသာ သေဘာအထည္ကုိယ္ ရွိသည္လည္းမဟုတ္ ၊ စင္စစ္အားျဖင့္မူ ႏွိပ္စက္ျခင္း, အမြန္အစအေၾကာင္း, ၿငိမ္းေအးျခင္း, ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း အျပားအားျဖင့္ မွန္သည္၏အျဖစ္, မေဖာက္ျပန္သည္၏အျဖစ္, အဟုတ္ရွိသည္၏အျဖစ္ျဖင့္ အရိယဉာဏ္၏ က်က္စားရာ အာ႐ုံ ျဖစ္သည္သာတည္း။ မီး၏ပူျခင္းသေဘာကဲ့သုိ႔၎, ေလာက၏ အုိျခင္းစေသာ ပင္ကုိသေဘာကဲ့သုိ႔၎ ဤမွန္ေသာ မေဖာက္ျပန္ေသာ အဟုတ္ရွိေသာ သေဘာကုိ သစၥ႒-သစၥာ၏ အနက္သေဘာဟူ၍ သိအပ္၏။
ျမတ္စြာဘုရားေဟာေတာ္ မူသည္မွာ-''ရဟန္းတုိ႔ ဤသည္ကား ဆင္းရဲတည္းဟူေသာ ဤသေဘာသည္မွန္၏၊ ဤသေဘာသည္ မခြၽတ္ယြင္း ဤ သေဘာမွာ အျခားအျခင္းအရာမရွိ''
တနည္းေသာ္ကား-
ဒုကၡသည္ မႏွိပ္စက္တတ္သည္ မရွိ (ႏွိပ္စက္တတ္သည္ သာတည္း)၊ ဒုကၡမွတပါးေသာ တရားသည္ မႏွိပ္စက္တတ္ (ဒုကၡသည္သာ ႏွိပ္စက္တတ္၏)၊ ထုိ႕ေၾကာင့္ ဒုကၡ၌ ႏွိပ္စက္တတ္ျခင္း၏ ကိန္းေသၿမဲျခင္း, ႏွိပ္စက္ တတ္ျခင္း၌ ဒုကၡ၏ ကိန္းေသၿမဲျခင္းအားျဖင့္ ဤဒုကၡကုိ သစၥာ-အမွန္တရားဟု ေယာဂီမ်ားသိမွတ္ရပါမယ္။
သမုဒယသစၥာ = ထုိတဏွာကုိ ၾကဥ္၍ အျခားတရားေၾကာင့္ ဒုကၡသည္ မျဖစ္ (ထုိတဏွာေၾကာင့္သာ ျဖစ္သည္)၊ ထုိဒုကၡ သည္လည္း ထုိတဏွာေၾကာင့္ မျဖစ္သည္မဟုတ္ (ျဖစ္သည္သာ)၊ ထုိ႕ေၾကာင့္ တဏွာ၌ ဒုကၡ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ျခင္း ၏ ကိန္းေသၿမဲျခင္း ဒုကၡအေၾကာင္းျဖစ္ျခင္း၌ တဏွာ၏ ကိန္းေသၿမဲျခင္းအားျဖင့္ တဏွာကုိ သစၥာအမွန္တရားဟု သိအပ္၏။
နိေရာဓသစၥာ = နိဗၺာန္မွတပါး ၿငိမ္းေအးျခင္းမည္သည္ မရွိ (နိဗၺာန္သည္သာလွ်င္ ၿငိမ္းေအး၏)၊ ထုိနိဗၺာန္သည္လည္း မၿငိမ္းေအးသည္မဟုတ္ (ၿငိမ္းေအးသည္သာတည္း)၊ ထုိ႕ေၾကာင့္ နိဗၺာန္၌ ၿငိမ္းေအးျခင္း၏ ကိန္းေသၿမဲျခင္း, ၿငိမ္းေအးျခင္း၌ နိဗၺာန္၏ ကိန္းေသၿမဲျခင္းအားျဖင့္ ဤ နိဗၺာန္ကုိ သစၥာ-အမွန္တရားဟု သိအပ္၏။
မဂၢသစၥာ = အရိယမဂ္မွတပါး ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း မည္သည္ မရွိ (အရိယမဂ္သည္သာ ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း ျဖစ္သည္)၊ ထုိအရိယမဂ္သည္လည္း ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္းမျဖစ္သည္မဟုတ္ (ျဖစ္သည္သာတည္း)၊ ဤသုိ႔ မခြၽတ္ ဧကန္ ဟုတ္မွန္ေသာ ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္းျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ထုိအရိယမဂ္ကုိ သစၥာ-အမွန္တရားဟု သမုတ္အပ္ေခၚ ဆုိအပ္၏။


ဤသစၥာတုိ႔ကုိဘုရားအစရွိကုန္ေသာအရိယာတုိ႔သည္ထုိးထြင္း၍သိကုန္၏၊ထုိ႕ေၾကာင့္အရိယာသစၥာတုိ႔ဟူ၍ဆုိအပ္ကုန္၏။

သံစဥ္..........ဓမၼစာစု

No comments:

Post a Comment